Στην επιβολή προστίμου, ύψους 596.340 ευρώ προς την εταιρεία «Γ.Μ.Μ.Α.Ε. ΛΑΡΚΟ», προχώρησε το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, για παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας στη βιομηχανία παραγωγής σιδηρονικελίου της εταιρείας στη Λάρυμνα του Ν. Φθιώτιδας.
Ειδικότερα, μετά την επιθεώρηση που πραγματοποίησε η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος και την ολοκλήρωση της διαδικασίας ελέγχου διαπιστώθηκε:
Η ΛΑΡΚΟ δεν είχε αντικαταστήσει τις υφιστάμενες μονάδες υγρής αποκονίωσης των αερίων αποβλήτων των περιστροφικών καμίνων, δεν είχε εγκαταστήσει τα προβλεπόμενα συστήματα αντιρρύπανσης για την αποκονίωση των απαερίων του εργοστασίου της, δεν είχε υλοποιήσει ανακαίνιση της μονάδας σακκοφίλτρων για την αποκονίωση των αερίων αποβλήτων από τους μεταλλάκτες και δεν είχε εγκαταστήσει στις καμινάδες των περιστροφικών καμίνων, ηλεκτροκαμίνων και μεταλλακτών συστήματα συνεχούς μέτρησης και ηλεκτρονικής καταγραφής των ρύπων. Παράλληλα, η εταιρεία δεν πραγματοποιούσε ικανές μετρήσεις PM10 (κατά το χρονικό διάστημα 01-01-2009 έως 02-06-2010), δεν παρακολουθούσε τις συγκεντρώσεις SO2 και τις μετεωρολογικές παραμέτρους και έτσι δεν παρακολουθούσε την ποιότητα του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος στην ευρύτερη περιοχή.
Η εταιρεία δεν διέθετε άδεια διάθεσης υγρών αποβλήτων και δεν είχε υποβάλει (μέχρι 21-1-2009), αναθεωρημένη μελέτη για την βελτιστοποίηση της διαδικασίας επεξεργασίας τους με αποτέλεσμα να προκύψουν υπερβάσεις οριακών τιμών για πολλές παραμέτρους (ολικά αιωρούμενα στερεά, ορυκτά έλαια–υδρογονάνθρακες και COD) και στα 3 ρεύματα υγρών αποβλήτων που διατίθενται στη θάλασσα, για το χρονικό διάστημα Ιανουάριος 2009 έως και Μάιος 2010, ενώ παρατηρήθηκε και ελλιπής παρακολούθηση των υγρών αποβλήτων.
Η εταιρεία δεν είχε εφοδιαστεί με άδεια χρήσης υδάτων από τη Δ/νση Υδάτων της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, για τη χρήση νερού από τη θάλασσα και δεν είχε εγκαταστήσει τα προβλεπόμενα όργανα (υδρόμετρα), για μέτρηση και καταγραφή της ποσότητας νερού που αντλείται από τις πηγές και το ποτάμι για την απευθείας μέτρηση ή τον υπολογισμό της συνολικής απορροής της πηγής.
Η εταιρεία δε διέθετε επίσης την προβλεπόμενη άδεια, για την προσωρινή αποθήκευση των στερεών μη επικινδύνων αποβλήτων της μονάδας, ενώ παράλληλα η διαχείριση της σκωρίας των ηλεκτροκάμινων, που διατίθετο για αξιοποίηση, δε γινόταν σύμφωνα με τα προβλεπόμενα για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων, ενώ η μη ορθή προσωρινή αποθήκευση αποβλήτων λιπαντικών ελαίων και γράσων σε βαρέλια σε υπαίθριο χώρο δημιουργούσε κινδύνους ρύπανσης του εδάφους και των υδάτων.
Σημειώνεται ότι, για τον καταλογισμό του ύψους των προστίμων η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος έλαβε υπόψη τις σοβαρές προσπάθειες συμμόρφωσης που έχει ήδη κάνει η εταιρεία, καθώς και τη θετική στάση που επιδεικνύει προκειμένου να υπάρξει συμφωνία με το ΥΠΕΚΑ σε ένα σαφές χρονοδιάγραμμα συμμόρφωσης στην κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία, τόσο στο εργοστάσιό της στη Λάρυμνα, όσο και στις εγκαταστάσεις εξόρυξης στη Μεσσαπία, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη.
Πηγή skai.gr
Ειδικότερα, μετά την επιθεώρηση που πραγματοποίησε η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος και την ολοκλήρωση της διαδικασίας ελέγχου διαπιστώθηκε:
Η ΛΑΡΚΟ δεν είχε αντικαταστήσει τις υφιστάμενες μονάδες υγρής αποκονίωσης των αερίων αποβλήτων των περιστροφικών καμίνων, δεν είχε εγκαταστήσει τα προβλεπόμενα συστήματα αντιρρύπανσης για την αποκονίωση των απαερίων του εργοστασίου της, δεν είχε υλοποιήσει ανακαίνιση της μονάδας σακκοφίλτρων για την αποκονίωση των αερίων αποβλήτων από τους μεταλλάκτες και δεν είχε εγκαταστήσει στις καμινάδες των περιστροφικών καμίνων, ηλεκτροκαμίνων και μεταλλακτών συστήματα συνεχούς μέτρησης και ηλεκτρονικής καταγραφής των ρύπων. Παράλληλα, η εταιρεία δεν πραγματοποιούσε ικανές μετρήσεις PM10 (κατά το χρονικό διάστημα 01-01-2009 έως 02-06-2010), δεν παρακολουθούσε τις συγκεντρώσεις SO2 και τις μετεωρολογικές παραμέτρους και έτσι δεν παρακολουθούσε την ποιότητα του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος στην ευρύτερη περιοχή.
Η εταιρεία δεν διέθετε άδεια διάθεσης υγρών αποβλήτων και δεν είχε υποβάλει (μέχρι 21-1-2009), αναθεωρημένη μελέτη για την βελτιστοποίηση της διαδικασίας επεξεργασίας τους με αποτέλεσμα να προκύψουν υπερβάσεις οριακών τιμών για πολλές παραμέτρους (ολικά αιωρούμενα στερεά, ορυκτά έλαια–υδρογονάνθρακες και COD) και στα 3 ρεύματα υγρών αποβλήτων που διατίθενται στη θάλασσα, για το χρονικό διάστημα Ιανουάριος 2009 έως και Μάιος 2010, ενώ παρατηρήθηκε και ελλιπής παρακολούθηση των υγρών αποβλήτων.
Η εταιρεία δεν είχε εφοδιαστεί με άδεια χρήσης υδάτων από τη Δ/νση Υδάτων της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, για τη χρήση νερού από τη θάλασσα και δεν είχε εγκαταστήσει τα προβλεπόμενα όργανα (υδρόμετρα), για μέτρηση και καταγραφή της ποσότητας νερού που αντλείται από τις πηγές και το ποτάμι για την απευθείας μέτρηση ή τον υπολογισμό της συνολικής απορροής της πηγής.
Η εταιρεία δε διέθετε επίσης την προβλεπόμενη άδεια, για την προσωρινή αποθήκευση των στερεών μη επικινδύνων αποβλήτων της μονάδας, ενώ παράλληλα η διαχείριση της σκωρίας των ηλεκτροκάμινων, που διατίθετο για αξιοποίηση, δε γινόταν σύμφωνα με τα προβλεπόμενα για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων, ενώ η μη ορθή προσωρινή αποθήκευση αποβλήτων λιπαντικών ελαίων και γράσων σε βαρέλια σε υπαίθριο χώρο δημιουργούσε κινδύνους ρύπανσης του εδάφους και των υδάτων.
Σημειώνεται ότι, για τον καταλογισμό του ύψους των προστίμων η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος έλαβε υπόψη τις σοβαρές προσπάθειες συμμόρφωσης που έχει ήδη κάνει η εταιρεία, καθώς και τη θετική στάση που επιδεικνύει προκειμένου να υπάρξει συμφωνία με το ΥΠΕΚΑ σε ένα σαφές χρονοδιάγραμμα συμμόρφωσης στην κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία, τόσο στο εργοστάσιό της στη Λάρυμνα, όσο και στις εγκαταστάσεις εξόρυξης στη Μεσσαπία, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη.
Πηγή skai.gr